-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(41935)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(16891)
-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(13945)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(7994)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2955)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(2865)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(2448)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(2209)
-سبطيان و قبطيان كيستند؟

(1693)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(1660)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:27028 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:16

لطفاً بفرماييد كه دوستي دختر با پسر از نظر اسلام چه حكمي دارد؟

يكي از نعمتهايي كه خداوند متعال از طريق مكتب اسلام به بشر عنايت فرموده، نعمت آزادي است كه قابل مقايسه با آزادي و تمدن عصر حاضر (غرب) نيست. پيام قرآن، آزادي از هر قيد و بند و عبوديتي، جز عبوديت خداوند متعال است و اين، معنايي وسيع دارد كه هر كس به سنت و سيرة عملي اسلام دقت كند، و آن را با سيره ظلم و زوري كه تمدن غرب در بين افراد جامعه و طبقات آن اعمال ميكند، مقايسه نمايد، به خوبي درك ميكند كه اسلام، بشر را آزاد و تمدن غرب او را اسير هوا و هوس و جاهطلبيها كرده است.(برگرفته از تفسير الميزان، علامه طباطبايي;، ج، صـ121، مؤسسه الاعلمي، بيروت.)

دين مبين اسلام، نيازها و غرايز انسان را به صورت قانونمند و معقول به سوي روشهاي صحيح، راهنمايي و با هر عاملي كه به شخصيت و كرامت انسان ضربه بزند، مقابله كرده است. از جملة غرايز طبيعي انسان، خواستة جنسي اوست كه دين اسلام در بين مكتبهاي مختلف، روشي معتدل و معقول براي هدايت اين غريزه ـ به راه صحيح و درستـ ارايه كرده است.

برخي، با اين غريزه طبيعي انسان، به افراط رفتار كردهاند تا جايي كه كمونيسم و آزادي بيقيد و بند جنسي تن دادهاند. عدهاي نيز در برخورد با اين غريزه راه تفريط و رياضت را پيش گرفته، در دام رهبانيت مسيحي و هندويسم گرفتار شدهاند.

دين مقدس اسلام، در رفتار با اين خواسته جنسي، به انسانها دستور داده است كه تحت شرايط و قوانيني ازدواج كنند; بنابراين تمايلها و روابط قانونمند را پذيرفته و روابطي را كه بر اساس مسايل شرعي نبوده و حدود الهي در آن رعايت نشود، حرام و ممنوع دانسته است. دختر و پسر جوان نيز وقتي ميتوانند با همديگر روابط داشته باشند كه تحت شرايط و ضوابط شرعي و قانوني باشد; به عنوان نمونه، قرآن پس از آنكه برخي از زنان را كه ازدواج با آنها جايز است بيان ميكند، در ادامه ميفرمايد: اذآ ءاتيتموهنّ أجورهنّ محصنين غير مسَفحين و لامتّخذي أخذان و مَن يكفر بالايمَن فقد حبط عمله و هو في الاخرة مِن االخَسرين; (مائده،5) و (ازدواج با زنان گفته شده جايز است...) به شرط آن كه مهريه آنهان را بدهيد; در حالي كه خود پاكدامن باشيد نه زناكار و نه آنكه زنان را دوست پنهاني خود بگيريد و هر كس در ايمان خود شك كند قطعاً عملش تباه و در آخرت از زيانكاران است.(ر.ك: تفسير الميزان، ج، صـ360/ نظام حقوق زن در اسلام شهيد مرتضي مطهري; و... .)

بنابراين خداوند متعال در اين آيه دوستي پنهاني و نامشروع را ممنوع كرده است.

و حتي خطاب به زنان و مردان مؤمن ميگويد، بايد از نگاه به نامحرم بپرهيزند و حيا و عفّت و پاكدامني خود را در تمام زمينهها حفظ كنند (نور، 30 ـ 31) و در مورد راه رفتن ايشان ميگويد، زنان، نبايد هنگام راه رفتن، پاهاي خود را چنان به زمين بكوبند كه صداي خلخالهايشان به گوش رسد (نور، 32)

آنگاه كه بحث از سخن گفتن با مردان نامحرم پيش ميآيد، خطاب قرآن به زنان پيامبر چنين است كه نبايد با نامحرم، طوري سخن گوييد كه بيماردلان، در شما، طمع كنند، بلكه بايد به صورت شايسته سخن گوييد.(تفسير نمونه، آيةالله مكارم شيرازي و ديگران، ج 16، ص 287 ـ 289.) وقتي از ارتباط دو جنس مخالف (حضرت موسيو دختران شعيب) سخن ميگويد (قصص، 23 ـ 26)، صحبت كردن در حدّ ضرورت و حيا و عفّت در راه رفتن را بيان ميكند.

از اينها بالاتر، خداي متعال در سورة غافر، آية 19، با عبارت تندي، چشمچراني را كه به مراتب از روابط پنهاني گناهآلود، خفيفتر به نظر ميرسد، مذمت كرده، ميفرمايد: يعلم خائنة الأعين و ما تخفي الصدور; او چشمهايي را كه به خيانت گردش ميكند، ميداند و از آنچه در سينهها پنهان است با خبر است.; همچنين در آيات 30 و 31 سورة نور، به مردان و زنان مؤمن امر ميكند كه چشم از نامحرمان بدارند: قل للمؤمنين يغضّوا من أبصـَرهم و و قل للمؤمنـَت يغضضن من أبصـَرهنّ و يحفظن فروجهنّ... در نتيجه، وقتي خداي متعال نسبت به چشمچراني و نگاه گناهآلود، اين چنين با تندي سخن گفته است، وضع روابط گناهآلود تا حدودي روشن ميشود.

اينها كه به اجمال نيز گذشت، نمايانگر حساسيّت قرآن نسبت به روابط نامشروع و گناهآلود است. بازتاب اين مسأله نيز در روايات اهلبيت:، بسيار تند است. در روايات متعددي، نگاه گناهآلود تيري مسموم از ابليس معرفي و نسبت به آن هشدار داده شده است: النظرة سهم مسموم من سهام ابليس.(ر.ك: ميزانالحكمة: محمديريشهري، مدخل ن ظ ر، باب غض البصر و حلاوة العبادة(3889).)

ـ قبل از بررسي اجمالي معايب و آفتهاي چنين دوستيهايي، توجه شما را به نكتة كليدي جلب ميكنيم و آن اينكه: خداي متعال از آنجا كه خالق بشر است، به خواستههاي او و راههاي صحيح برآورده شدن آنها، كاملاً آگاه است; لذا اگر دستوري ميدهد، قطعاً، راه سعادت و نجات در آن است و ترك آن يا تماماً مفسده است و يا فساد و تباهي آن به مراتب بيش از فوايد آن ـ اگر فايدهاي داشته باشد ـ خواهد بود.

ـ يكي از مهمترين ملاكهاي همسر خوب از ديدگاه قرآن ايمان است. قرآن ميفرمايد: الخبيثـَت للخبيثين و الخبيثون للخبيثـَت و الطيبـَت للطيبين و الطيبون للطيبـَت...; زنان خبيث و ناپاك از آن مردان خبيث و ناپاكاند و مردان ناپاك نيز به زنان ناپاك تعلق دارند، و زنان طيب و پاك از آنِ مردان طيب و پاك و مردان پاك و طيب از آنِ زنان پاك و طيباند.

آيا جواني كه براي هوسبازي و ارضاي اميال شهواني به دوستيابي و دوستبازي روي ميآورد، از چنين شايستگي برخوردار است؟! اينان گاه براي پيشبرد مقاصد ناپاك خويش، لباس توجيه را بر تن كرده و به بهانة ازدواج و مانند آن به چنين دوستيهايي روي ميآورند. اينگونه جوانها كه پابند غيرت نيستند، مسلماً از گشودن در دوستي با گلي ديگر نيز رويگردان نيستند و چه بسيار كه اينگونه رخ داده است.

ـ متأسفانه بسيار پيش ميآيد كه پسر، با شگردي كه برخي از اقسام آن شناخته شده و فراگير است (مانند عكس، فيلم، وارد كردن در مجالس نامشروع گروهي و...)، دختر را براي هميشه به دام بهرهكشي گرفتار ميآورد، بهگونهاي كه نه راه پيش براي او ميگذارد و نه راه پس، و اين در حالي است كه او طرح معاشقه با شخص ديگري را ريخته و او را جز براي اوقات مستي خود نميخواهد!

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.